SEO zelf doen of uitbesteden?
Vandaag (1 oktober 2019) bestaat Solveo Trainingen twee maanden. Met een website die nu iets meer dan één maand live staat hebben we mooie reacties mogen ontvangen van vrienden, familie en klanten. Naast de positieve reacties, vragen velen zich toch ook het volgende af:
‘’Waarom gaan jullie naast het hebben van een marketing bureau, ook trainingen aanbieden, zo zit je je eigen dienst toch in de weg?’’
In deze blog gaan we hier graag op in. Want wie al deels bekend is met Solveo weet dat de twee eigenaren, Bart en Peter, naast Solveo Trainingen ook al meer dan 11 jaar beschikken over een marketing bureau. Klanten kunnen in dat geval onder andere hun SEO laten uitbesteden. Op dat moment zijn Peter en Bart verantwoordelijk om de webpagina’s van de klant zo hoog mogelijk te plaatsen in Google, het liefst op nummer 1 natuurlijk. Met de kennis waarover beiden beschikken, lukt dit nog ook.
Naast het idee dat klanten hun SEO kunnen uitbesteden, willen Peter en Bart klanten ook graag trainingen aanbieden waarin ze het aan anderen kunnen leren. Beide bedrijven zijn wel geheel van elkaar gescheiden en via deze blog is het dan ook zeker niet de bedoeling om je naar hun marketing bureau toe te leiden. Deze blog is bedoeld om jou als eigenaar, ondernemer, marketing expert of juist als onervaren op het gebied van online marketing te laten nadenken waarvoor jij zou moeten gaan. SEO zelf doen of uitbesteden?
1. SEO uitbesteden
Wil jij je SEO graag uitbesteden? Omdat je zelf de kennis niet hebt, of heb je hier zelf geen tijd voor en wil je er geen tijd voor maken? Ligt jouw expertise ergens anders en hoef je deze niet uit te breiden? Dan is het zeker een idee om contact te leggen met een marketing bureau. Een marketing bureau weet waarover ze het hebben en kunnen blijven optimaliseren. Hierbij is de kennis van het bureau van groot belang, maar dat is het niet alleen, het gaat ook om de klik en het vertrouwen. Wanneer je een samenwerking aangaat met een marketing bureau dat mede verantwoordelijk is voor jouw succes, moeten jullie wel op één lijn liggen. Kies daarom ook voor een bureau dat echt tijd voor jou vrijmaakt en regelmatig met jou in contact wil komen om resultaten te bespreken.
Wil je een training volgen om de SEO van jouw website zelf onder handen te nemen?
2. SEO zelf doen
Naast het feit dat bedrijven steeds vaker iets uitbesteden, is hier niet altijd het budget voor en zijn er nog steeds bedrijven die SEO liever zelf doen. Zo is een website voor bijna ieder bedrijf noodzakelijk en is het zeker interessant om hier meer over te leren. Dat wil niet zeggen dat je een expert moet worden op dit gebied, maar alle kennis die je hebt kan al worden gebruikt. Zo ben je niet afhankelijk van een ander en heb je jouw eigen online succes in de hand. Wanneer je ervoor kiest om de SEO van jouw website zelf op te pakken, kun je zelf beslissen over welk onderdeel je meer wilt leren. Wil je leren om een goede en vindbare tekst te schrijven? Dan zoek je een training die daarbij aansluit.
Er is niet één duidelijk antwoord of je SEO zelf moet doen of moet uitbesteden. Het gaat om jou als persoon waar je voorkeur naar uit gaat. Je kan nog steeds een marketing bureau inschakelen om je SEO te laten doen, maar daarnaast wel een training volgen om te begrijpen wat het bureau allemaal voor jou doet.
Waar gaat jouw voorkeur naar uit?